Cada dia entrem en contacte amb moltes substàncies que perjudiquen la nostra salut.
Moltes substàncies presents als aliments, a la roba, als cosmètics, a les ampolles d’aigua, etc., són disruptors endocrins, substàncies químiques capaces d’alterar el sistema hormonal de l’organisme, imitant, bloquejant o modificant l’acció de les nostres pròpies hormones. Poden arribar a afectar el metabolisme i el sistema nerviós, i es troben darrere de problemes de salut com la infertilitat.
En els cosmètics, destaquen el bisfenol A (BPA), els ftalats i els parabens. En els plàstics, també hi trobem el BPA, però també els retardants de flama (PBDE) i el triclosan. Altres fonts poden ser pesticides com el DDT, herbicides com el glifosat i contaminants industrials com els PCB. Aquest tipus de substàncies també es troben en la roba sintètica.
Si volem millorar la nostra salut i evitar problemes en el nostre organisme, hauríem de canviar la nostra mentalitat i ser conscients que la vida moderna ens està passant factura. Volem tenir totes les comoditats sense renunciar a res, de la mateixa manera que volem que allò que és «barat» tingui qualitat.
Des del meu punt de vista, actualment cuidar la salut no és assequible per a tothom, perquè requereix comprar productes de qualitat, que en alguns casos són més difícils de trobar, com ara roba interior 100 % de cotó, o bé més cars, com els vegetals certificats sense pesticides i de proximitat, que acostumen a tenir un preu superior als importats.
Volem totes les facilitats de la vida moderna sense renunciar a res: les coses que ens resulten més pràctiques contenen substàncies que haurien d’«estar prohibides». Em refereixo, per exemple, al fet de comprar una paella antiadherent, que també conté disruptors endocrins, en lloc de pagar un preu més elevat per una paella de ferro, «com les de tota la vida». El problema és que no només té un preu superior, sinó que també requereix un manteniment poc pràctic.
La pregunta, per tant, és: «A què dono prioritat, a la meva salut o a la meva comoditat?»
Valdria la pena revisar els nostres valors i, sobretot, ser conscients que hem de canviar la nostra mentalitat i deixar de «demanar duros a quatre pessetes», és a dir, «exigir el millor sense invertir prou».
Et faig una proposta: no t’angoixis si descobreixes que no estàs fent les coses d’una manera respectuosa amb el teu cos. Introdueix canvis progressius de manera gradual, i així no tindran un impacte tan negatiu ni en els teus hàbits ni en la teva butxaca.
